Dessa allmänna avtalsvillkor gäller för avtal om varor som säljs av NEEDEN EUROPA, S.L., som verkar under varumärket "Ntextil®" ("NEEDEN EUROPA"), via webbplatsen som de äger på URL-adresserna www.ntextil.se och ntextil.com ("Webbplatsen"), till en internetanvändare ("Kunden/Kunderna").
NEEDEN EUROPA:s identifierings- och kontaktuppgifter är följande:
Registrerat kontor: Via Laietana 47, 2:a våningen 08003 Barcelona
Organisationsnummer: B-67329508
E-post: kundservice@ntextil.se
Telefon: (tider från 10.00 till 13.00 och 14.00 till 19.00, måndag till fredag, utom lokala helgdagar)
När kunden gör en beställning via webbplatsen försäkrar kunden att han eller hon är 18 år gammal och har rättslig kapacitet att ingå avtal för varor som erbjuds på webbplatsen. I detta syfte förbehåller sig NEEDEN EUROPA rätten att när som helst be kunden om dokumentation som styrker hans eller hennes ålder. Om NEEDEN EUROPA fastställer att kunden inte har den erforderliga åldern eller om användaren inte följer begäran från NEEDEN EUROPA, eller inte gör det korrekt, kommer NEEDEN EUROPA inte att tillåta avtalet för de aktuella varorna.
Att ingå avtal för varor som erbjuds via webbplatsen innebär godkännande av villkoren i de allmänna avtalsvillkoren, varför du bör läsa dem noggrant innan du godkänner dem. Om de allmänna avtalsvillkoren inte godkänns kommer avtalet för varorna inte att vara giltigt och inga resulterande skyldigheter och/eller ansvar av något slag kommer att accepteras av NEEDEN EUROPA.
NEEDEN EUROPA förbehåller sig också rätten att när som helst ändra innehållet och/eller omfattningen av de allmänna avtalsvillkoren.
Förfarande
För att ingå avtal för varor som erbjuds via webbplatsen måste kunden följa alla steg i den procedur som anges på webbplatsen. För att köpa varor är det inte nödvändigt att vara registrerad på webbplatsen via avsnittet "Registrera dig nu", eftersom varorna kan köpas direkt via "Expressbetalning"-systemet eller via Facebook och/eller Google Connect, med deras egna inloggningsuppgifter.
Kunden måste komma ihåg att åtkomst till och, i förekommande fall, registrering på Facebook och Google regleras av de villkor som anges av Facebook respektive Google, så att NEEDEN EUROPA inte ansvarar för eventuella fel på dessa villkor av kunderna.
I senare köpprocesser, om kunden har registrerat sig, är det bara nödvändigt att ange användarnamn eller e-postadress och lösenord i avsnittet "Logga in".
Pris och betalningssätt
Varornas priser anges i euro, enligt vad som anges på webbplatsen, och inkluderar moms och andra skatter och/eller avgifter som kan vara tillämpliga, samt eventuella leveranskostnader, allt vederbörligen identifierat.
Dessutom kan NEEDEN EUROPA erbjuda rabatter i samband med vissa kampanjer, men dessa rabatter kan inte kombineras med andra kampanjer.
NEEDEN EUROPA förbehåller sig rätten att när som helst göra ändringar som anses lämpliga för varornas priser. I vilket fall som helst kommer det pris som gäller för den beställning som kunden ingått avtal om att vara det som gäller vid tidpunkten för godkännande av de allmänna avtalsvillkoren för de valda varorna.
NEEDEN EUROPA gör sitt bästa för att erbjuda dig korrekt och fullständig information om varorna, så aktuell som möjligt.
Kunden kan betala med någon av följande "Betalningssätt":
Kreditkort (Visa, Mastercard och American Express)
Banköverföring
Betalplattformar: Sofort, Apple Pay och Amazon Pay
Efter betalning får kunden ett e-postmeddelande som bekräftar avtalet och en kopia av dessa allmänna avtalsvillkor.
Leverans av varor
Beställningen av varorna blir bindande när kunden bekräftar den i avtalsproceduren.
När NEEDEN EUROPA har kontrollerat att avtalet är korrekt levererar de varorna till den adress som kunden angett i avtalsproceduren, inom den tid som anges i webbplatsavsnittet om "Leveransinformation", vilket i inget fall får vara senare än trettio (30) dagar efter kundens godkännande av beställningen. Inga leveranser av varor sker på lördagar, söndagar och/eller helgdagar hos budfirman, utan leveransen sker på första vardagen därefter.
Kunden kan när som helst kontrollera statusen för sin beställning via avsnittet "Mina beställningar".
Leverans av varorna anses vara slutförd när de har gjorts tillgängliga för kunden.
Alla köporder för varor är beroende av tillgänglighet. Om varorna inte är tillgängliga kommer NEEDEN EUROPA att informera kunden och kan erbjuda en produkt med liknande egenskaper och av samma eller bättre kvalitet, men kunden har möjlighet att avbryta beställningen och få tillbaka det betalade beloppet inom högst trettio (30) dagar.
Om kunden är frånvarande när varorna ska levereras lämnar budfirman som anlitats för leveransen en lapp med information om hur man bokar en ny leveranstid.
Ansvar
NEEDEN EUROPA ansvarar inte för fel som kan uppstå vid leverans av varor om kunden inte har fyllt i formuläret på webbplatsen korrekt. Om någon incident inträffar som påverkar leveransen av varorna kommer NEEDEN EUROPA att informera kunden så snart de blir medvetna om problemet.
Risken för varorna överförs till kunden från det ögonblick de har gjorts tillgängliga och, vid retur, fortsätter att vara kundens risk tills varorna levereras till NEEDEN EUROPA.
Garanti
Garantin på varor som säljs via webbplatsen kommer att anpassas till villkoren i gällande lagstiftning och därför kommer NEEDEN EUROPA i allmänhet att svara för fel i överensstämmelse som fastställts av kunden under en period av två (2) år från leverans av varorna.
Om de varor som säljs av NEEDEN EUROPA inte skulle vara i ordning kan kunden välja mellan reparation eller utbyte av varorna (såvida inte ett av dessa alternativ är omöjligt eller oproportionerligt) eller, alternativt, mellan en prisreduktion eller uppsägning av avtalsförhållandet i enlighet med gällande lagstiftning.
Kunden måste informera NEEDEN EUROPA om bristande överensstämmelse inom högst två (2) månader från att ha blivit medveten om det.
Oavsett ovanstående kommer det att förstås att varorna är i ordning och därför ligger utanför garantin när:
Skador eller försämring av varor som säljs av NEEDEN EUROPA orsakas av faktorer utanför tillverkarens eller NEEDEN EUROPA:s kontroll eller, i tillämpliga fall, den som agerar under deras ansvar (force majeure, olycka etc.) eller till följd av felaktig konfiguration och/eller installation av varorna av kunden; och
Skador eller försämring av de sålda varorna beror på eller orsakas av en komponent som inte har levererats av tillverkaren eller NEEDEN EUROPA eller är en följd av ändringar eller reparationer som utförts av andra aktörer än tillverkaren eller NEEDEN EUROPA eller, i tillämpliga fall, den som agerar under deras ansvar.
Vid retur av varor på grund av bristande överensstämmelse kommer returkostnaderna att debiteras NEEDEN EUROPA.
Ångerrätt
I alla fall har kunden en period av fjorton (14) kalenderdagar från mottagandet av produkten att utöva sin ångerrätt utan att detta innebär någon kostnad för kunden.
Kunden har dock inte rätt att utöva ångerrätten för leverans av bland annat (i) produkter som har tillverkats enligt kundens tydligt personliga specifikationer och (ii) förseglade produkter som inte är lämpliga för retur på grund av hälso- eller hygienskäl, om de har öppnats efter leverans, och andra fall som föreskrivs i tillämpliga bestämmelser.
För att utöva ångerrätten måste kunden fylla i Ångerblanketten och skicka tillbaka varorna som ska returneras tillsammans med alla instruktioner, dokument och förpackningar.
Efter att ha utövat ångerrätten och, i alla fall, inom högst fjorton (14) kalenderdagar från mottagandet av varorna och Ångerblanketten, kommer NEEDEN EUROPA att göra den relevanta kreditbetalningen för att återbetala kunden hela beloppet för köpet och leveranskostnaden.
Personuppgiftsskydd
I samband med personuppgifter som kunden lämnar under avtalsproceduren informerar NEEDEN EUROPA, som personuppgiftsansvarig, dig om att de kommer att behandlas i enlighet med följande:
Ändamål:
Hantering av försäljning av varor som avtalats via webbplatsen.
Utskick av informationskommunikation om NEEDEN EUROPA, även möjliga erbjudanden och produktnyheter.
Laglig grund: Den rättsliga grunden för databehandlingen är genomförandet av avtalsförhållandet. I de formulär som tillhandahålls på webbplatsen måste kunden fylla i alla fält markerade som "obligatoriska". Om alla obligatoriska personuppgifter inte lämnas kan detta innebära att det är omöjligt att genomföra det begärda avtalet eller, i förekommande fall, att skicka informationskommunikation. Kunden måste lämna korrekta aktuella personuppgifter så att informationen i filerna är uppdaterad och felfri.
Lagring: Personuppgifterna kommer att lagras under den lagliga period som föreskrivs i gällande bestämmelser (särskilt skatte- och redovisningsbestämmelser).
Dataöverföringar: Uppgifterna kan lämnas ut till de finansiella institut och/eller betalportaler som anges i avtalsproceduren för hantering av betalning för varorna och, i förekommande fall, till myndigheter, i enlighet med gällande bestämmelser.
Rättigheter: Kunden kan utöva sina rättigheter till åtkomst, rättelse, radering, begränsning, portabilitet och invändning mot databehandlingen genom att skicka ett e-postmeddelande till kundservice@ntextil.se. Om inget tillfredsställande svar erhålls eller om mer information krävs om någon av dessa rättigheter kan du kontakta den spanska dataskyddsmyndigheten (www.aepd.es).
Säkerhetsåtgärder: NEEDEN EUROPA har installerat de nödvändiga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärderna för att garantera säkerheten för dina personuppgifter och förhindra ändring, förlust, obehörig behandling och/eller åtkomst, med hänsyn till teknikens ståndpunkt, arten av de lagrade uppgifterna och de risker de utsätts för, oavsett om det beror på mänskliga handlingar eller på fysiska eller naturliga orsaker.
Klagomål och reklamationer
Kunden bör kontakta NEEDEN EUROPA med de medel som anges i början av de allmänna avtalsvillkoren för att meddela eventuella klagomål och reklamationer. NEEDEN EUROPA förbinder sig att behandla dem så snabbt som möjligt och i alla fall inom en månad från mottagandet.
Kunden har rätt att få en faktura på fysiskt medium för alla beställningar som görs.
Ogiltighet
Om någon av klausulerna i de allmänna avtalsvillkoren helt eller delvis skulle förklaras ogiltiga eller verkningslösa, kommer ogiltigheten eller verkningslösheten endast att påverka den klausulen eller den del av den som är ogiltig eller verkningslös och allt annat kommer att förbli giltigt, varvid den berörda klausulen eller delen av den ska förstås som att den inte finns där. I detta syfte kommer de allmänna avtalsvillkoren endast att upphöra att gälla uteslutande med avseende på den ogiltiga eller verkningslösa klausulen, och ingen annan del eller klausul kommer att annulleras, ogiltigförklaras, påverkas eller beröras av den ogiltigheten eller verkningslösheten
Språk
De allmänna avtalsvillkoren är skrivna på engelska.
Tillämplig lag och jurisdiktion
De allmänna avtalsvillkoren ska regleras och tolkas i enlighet med spansk lag.
I enlighet med artikel 14 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 524/2013 av den 21 maj 2013 om tvistlösning online vid konsumenttvister informeras kunderna om att de kan lämna in sina klagomål till plattformen för tvistlösning online som nås via följande länk: http://e.europa.eu/consumers/odr.
Om någon tvist eller konflikt skulle uppstå vid tolkningen och/eller tillämpningen av de allmänna avtalsvillkoren kommer de behöriga domstolarna att vara de som anges i de bestämmelser som gäller för behörig jurisdiktion i frågor som rör konsumenter och användare.
* * *
ÅNGEBLANCKETT
För att utöva ångerrätten måste kunden fylla i Ångerblanketten genom att klicka på den särskilda länken som finns på deras orderuppföljningssida och skicka tillbaka produkten som ska returneras med alla instruktioner, dokument och förpackningar.